آشنایی با فلومتر (FlowMeter) و انواع آن

دبی سنج  یا فلومتر نوعی ابزار برای اندازه گیری جریان می باشد که جهت مشخص کردن مقدار جریان حجمی و جرمی استفاده می شود. استفاده از فلومترها صرفا برای بالا بردن دقت، صحت و کامل بودن اندازه گیری است. این دستگاه توانایی گزارش سرعت یا مقدار حجم یک ماده را دارند که یا استفاده از شیوه های محاسباتی متفاوت، مقدار جریان جرم سیال و دما و فشار را ارائه میکند.

flowmeter - فلومتر مغناطیسی -فلومتر ورتکس - فلومتر جرمی

غالبا فلومترها برای اندازه گیری سیالات گازی و مایعات در یک مسیر لوله ای است. بیشتر آنها دارای سه بخش هستند که شامل دستگاه اولیه، فرستنده و مبدل می باشد.مبدل می تواند سیالی که از دستگاه اولیه عبور میکند را بررسی کند سپس از طریق فرستنده دیتا را منتقل کند.

فلومتر - flowmeter

انواع فلومتر:

۱- دبی سنج مغناطیسی:

از فلومترهای مغناطیسی برای سیالات مایع دارای ویژگی هدایت الکتریکی استفاده می شود. به عنوان مثال برای سیالاتی مانند: آب آشامیدنی، مواد قلیایی، سیالات دوغابی و اسیدها بسیار گزینه مناسبی است. شیوه اندازه گیری به گونه ای است که هروقت میله فلزی در داخل میدان مغناطیسی در حال حرکت باشد، ولتاژ الکتریکی القا میشود. در سیالاتی که چگالی مایع در تمام زمان فرآیند ثابت است، دبی حجمی جریان سیال را میتوانیم به دبی جرمی آن تبدیل کنیم.

فلومتر - flowmeter - فلومتر مغناطیسی

۲- فلومتر ورتکس:

روش عملکرد این دسته از فلومترها بدین شکل است که اگر مانعی برسر راه سیال قرار داشته باشد، گردابه هایی به صورت متناوب شکل میگیرد که فرکانس تشکیلشان مرتبط با اندازه و شکل مانع است.

flowmeter - فلومتر مغناطیسی -فلومتر ورتکس

۳- فلومتر جرمی حرارتی:

فلومتر حرارتی جرمی ، همانطور که از اسمش پیداست دبی جرمی را اندازه گیری میکند. این وسیله غالبا برای پایش و کنترل مصرف سیالات گازی از جمله: هوای فشرده، کربن دی اکسید و تشخیص نشتی بکار میرود. همچنین قابل ذکر است که وجود مخلوط دوفازی در این دستگاه باعث ایجاد خطا در اندازه گیری و خوردگی سنسور دما می شود.

- flowmeter - مغناطیسی -ورتکس - جرمی

دو سنسور دما در این فلومتر تعبیه شده است. یکی از آنها دمای سیال را به عنوان دمای مرجع اندازه گیری می کند. سنسور دوم گرم شده و اختلاف دمای ثابتی با سنسور اول دارد. با عبور سیال از داخل لوله اندازه گیری، سنسور دوم مقداری از حرارت خود را از دست می دهد و خنک می شود. در این حالت، جریان الکتریکی مورد نیاز برای حفظ اختلاف دمای دو سنسور، معیاری دقیق از دبی جرمی است. این فلومترها زمان عکس العمل کوتاهی دارند و دقت آنها حتی در دامنه های اندازه گیری پایین نیز کاهش نمی یابد.

فلومتر - flowmeter - فلومتر مغناطیسی -فلومتر ورتکس

۴- دبی سنج جرمی کوریولیس:

از دیگر فلومترهای جرمی می توان به فلومتر جرمی کوریولیس اشاره کرد. این فلومترها توانایی اندازه گیری جریان جرمی تمامی سیالات با هر چگالی ای از جمله نفت، آب، مواد شیمیایی یا انواع روغن می باشد. از دیگر توانایی های این دستگاه اندازه گیری همزمان چگالی و جریان جرمی سیالات است.

دو سنسور به کار رفته در این سیستم، تغییر نوسان را به عنوان اختلاف فاز ثبت می کنند. این اختلاف فاز، نسبت مستقیمی با دبی جرمی سیال دارد. علاوه بر آن، با استفاده از فرکانسی که لوله اندازه گیری نوسان می کند، می توان چگالی سیال را به دست آورد.

 flowmeter - مغناطیسی -ورتکس - جرمی

۵- فلومتر اختلاف فشاری:

اندازه گیری دبی سیال با استفاده از محاسبه اختلاف فشار ایجاد شده در مقطع لوله، از پرکاربردترین روش های صنعتی به حساب می آید. مبنای کار این تجهیز محاسبه فشار است. در نتیجه برای اندازه گیری دبی از ترانسمیترهای فشار استفاده می شود. از این نوع فلومتر می توان برای اندازه گیری دبی طیف گسترده ای از مایعات، گازها و بخار استفاده کرد. همچنین توجه به این نکته ضروری است که در اعداد رینولدز کوچک و هنگامی که افت فشار بسیار ناچیز باشد، این تجهیزات دقت مناسبی نخواهند داشت. این نوع از فلومترها بدلیل نداشتن قطعه مکانیکی خاصی از محبوب ترین و ساده ترین روش های اندازه گیری جریان محسوب شده و به همین دلیل استفاده از آنها بسیار رایج و متداول میباشد.

hedieh zeinali
۶ نظرات
نمایش همه مفید ترین بالاترین امتیاز پایین ترین امتیاز بررسی خود را اضافه کنید
  1. kheli awli boood mamnoon az maghale awliton

  2. کامل و بهترینید
    موفق باشید ممنون از آموزش هاتون/ من رشتم فنی هست و همیشه شمارو دنبال میکنم

  3. سلام
    ممنونم از آموزش هاتون خیلی جامع بود

پاسخ دهید

سه × 4 =

سالار صنعت نیواد
Logo
بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0
سالار صنعت نیواد آیا مایلید از تخفیف های باشگاه مشتریان ما استفاده کنید ؟
رد
اجازه دادن به اعلان‌ها
Shopping cart