تابلو کنترل برق چیست؟

تابلو کنترل برق یا پانل کنترل الکتریکی یک محفظه است، معمولا یک جعبه فلزی یا قالب پلاستیکی که شامل اجزای الکتریکی مهمی است که تعدادی از فرآیندهای مکانیکی را کنترل و نظارت می کند. آنها سیستم های پر انرژی هستند که نیاز به تعمیر و نگهداری دارند و نگهداری پیشگیرانه برنامه ریزی شده و نظارت بر شرایط موثرترین روش ها هستند. پرسنل برق باید برای عیب یابی، تنظیمات و تست ایمنی الکتریکی به پنل های کنترل دسترسی داشته باشند. اپراتورها برای راه اندازی و کنترل کارخانه و فرآیند با کنترل های پانل تعامل خواهند داشت. اجزای داخل پانل کنترل بسیاری از وظایف را تسهیل می کنند، به عنوان مثال، ممکن است فشار یا جریان را در یک لوله نظارت کنند و سیگنال باز یا بسته کردن یک شیر را نشان دهند. آنها رایج و جدایی ناپذیر برای اکثر صنایع هستند. مشکلات با آنها، از جمله غفلت، می تواند هر گونه عملیات تجاری را خراب کند و کارمندان را به خطر بیندازد. این امر باعث می شود که کارکرد ایمن پانل ها برای کارگران برق و غیر برق یک مهارت مطلوب باشد.

انواع مختلف پنل

پانل های کنترل در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند. آنها از یک جعبه کوچک روی دیوار گرفته تا ردیف‌های بلند کابینت که در مناطق اختصاصی گیاهی قرار دارند، متغیر هستند. برخی از کنترل ها در یک اتاق کنترل، تحت نظارت یک تیم کوچک از هماهنگ کنندگان تولید قرار دارند، در حالی که برخی دیگر در نزدیکی ماشین آلات قرار می گیرند و تحت کنترل برخی از عوامل تولید هستند. شکل دیگری از پانل کنترل که در انگلستان رایج است، مرکز کنترل موتور یا MCC است که شامل تمام تجهیزات راه اندازی و کنترل موتور برای راه اندازی نیروگاه سنگین است و در شرایط خاص ممکن است شامل منابع ولتاژ بالا مانند ۳.۳ کیلو ولت و ۱۱ کیلو ولت

برخی از اجزای یک تابلو کنترل برق عبارتند از:

محوظه

حفاظت ورودی و سوئیچینگ

مانیتورینگ و کنترل توان و انرژی

سیستم های توزیع برق

حفاظت از مدار و بار

مدیریت حرارتی

حرکت و درایوها

سیستم های ایمنی

برنامه نویس ها، تایمرها و درایوهای فرکانس متغیر

منابع تغذیه و ترانسفورماتور

تصحیح ضریب توان، حفاظت از نوسانات و منابع تغذیه بدون وقفه

رله و کنتاکتور

الکتریسیته یک خطر رایج در پانل های کنترل است، شوک الکتریکی، آتش سوزی و قوس الکتریکی یکی از نگرانی های اصلی است. پانل های کنترل بر اساس سن و کشور سازنده با استانداردهای متفاوتی طراحی شده اند، و در حالی که پنل ها ممکن است از بیرون یکنواخت به نظر برسند، محتوا و چیدمان داخلی آنها می تواند کاملاً متفاوت باشد. علاوه بر برق، انرژی پنوماتیک و هیدرولیک و همچنین گرمای حفظ شده نیز ممکن است خطر قابل توجهی برای هر کسی که نیاز به ورود دارد باشد. ما توصیه می کنیم از طریق دوره های آموزشی یاد بگیرید تا این خطرات را با خیال راحت شناسایی کرده و با آنها مقابله کنید.

اصول اولیه برخی از اولین اجزای صفحه کنترل الکتریکی که باید در مورد آنها بدانید

محفظه

محفظه بدنه یک تابلوی کنترل الکتریکی است. اجزای داخل آنها را ذخیره می کند و به عنوان یک مانع بین خطرات موجود در داخل و افراد بیرون عمل می کند. محفظه باید به اندازه کافی قابل توجه باشد که بتواند در محیط نصب شده خود محافظت کند و معمولاً باید بتواند در برابر ضربه، لرزش، گرما، گرد و غبار، مایعات و مواد شیمیایی خورنده مقاومت کند.

اندازه یک محفظه نیز مهم است. دستگاه‌های کوچک‌تر معمولاً چگالی دستگاه بالاتری دارند که خطر داغ شدن بیش از حد را به همراه دارد. با این اوصاف، شرکت ها نیز نمی خواهند فضای اتاق زیادی را با یک جعبه فلزی غول پیکر از دست بدهند. هنگام کار با تابلوهای کنترل الکتریکی ابتدا باید بدانید که برای چه مواردی استفاده می شود. سپس این می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا سیم کشی ناکارآمد و فضای تلف شده وجود دارد یا خیر.

مدار شکن

در بسیاری از موارد، منبع تغذیه یک تابلوی کنترل از طریق یک قطع کننده مدار وارد می شود، اگرچه در برخی موارد این ممکن است به سادگی یک دستگاه قطع کننده باشد که هیچ محافظتی از خطا ارائه نمی دهد. ترتیبات خاص در سایت شما متفاوت خواهد بود، اما در بسیاری از موارد که این دستگاه در داخل خود پنل کنترل قرار دارد، باید به خاطر داشت که اتصالات ورودی به دستگاه، حتی زمانی که در حالت باز (خاموش) قرار می گیرند، فعال باقی می مانند. آلدو به یاد داشته باشید که برخی از قطعات، معمولاً روشنایی یکپارچه و پریزهای برق ممکن است حتی زمانی که قطع کننده مدار خاموش است، زنده بمانند.

سیستم های توزیع برق

موتورها و سایر اجزای ضروری با ولتاژ شبکه، معمولاً ۴۰۰ ولت، سه فاز ۵۰ هرتز عرضه می شوند. برای مدارهای موتور سه فاز بعید است که نول منبع تغذیه توزیع شود.

مدارهای کنترل، سیم کشی میدانی که برای محدود کردن سوئیچ ها و سایر دستگاه های حسگر خارج می شوند، به احتمال زیاد با ولتاژ بسیار پایین تر، معمولاً ۲۴ ولت ac یا dc کار می کنند، اگرچه سیستم های AC 110 ولتی هنوز معمولاً استفاده می شوند. باید مراقب مدارهای کنترل بود زیرا ممکن است خطر برق گرفتگی همچنان وجود داشته باشد و در مواردی که شوک الکتریکی در نظر گرفته نمی شود، سوختگی، آتش سوزی و انفجار در نتیجه اتصال کوتاه سیم کشی مدار کنترل ممکن است همچنان جان و امنیت اموال را به خطر بیندازد. . پانل ها ممکن است با یکدیگر مرتبط باشند، و یک اشتباه در یک پانل ممکن است باعث شود پانل های دیگر و تجهیزات متصل به آن به طور ناخواسته کار کنند.

ورود ایمن به کنترل پنل ها

بسیاری از شرکت‌ها سیاست‌هایی دارند که دسترسی به تابلوهای کنترل برق و تابلوهای توزیع را فقط برای افراد شایسته محدود می‌کند. برای برخی، این سیاست‌ها مقدس هستند و با هرکسی که از آنها سرپیچی کند به شدت با آنها برخورد می‌شود. برای دیگران، این سیاست بیشتر اوقات اعمال می‌شود، اما وقتی پوشش نظارتی کاهش می‌یابد و تقاضای تولید در بالاترین حد خود است، چنین سیاست‌هایی اغلب فراموش می‌شوند.

در مواردی که افراد غیر برقی برای مداخله خرابی سطح اول نیاز به ورود به پانل ها دارند، یک دوره ورود به پنل کنترل داریم که به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا قطع کننده های مدار قطع شده و دستگاه های اضافه بار را شناسایی کنند و پس از انجام یک بررسی اولیه بصری، دستگاه را مجدداً تنظیم کنند. یک فرصت برای بازگرداندن عرضه این دوره به وضوح مرزهایی را مشخص می کند که یک فرد ممکن است در آن فعالیت کند و در چه نقطه ای لازم است که حادثه را به یک مقام صالح تشدید کند. تمرکز این دوره بر ایمنی افراد و همکاران است و خطرات مرتبط با برق در هر فرصتی نشان داده می شود. پس از تکمیل آموزش با ESUK، عوامل شما در موقعیت بهتری قرار خواهند گرفت تا بتوانند با خیال راحت وارد پانل ها برای خرابی های اولیه اولیه شوند.

این دوره می تواند مطابق با استانداردها و الزامات سایت شما تنظیم شود، و اطمینان حاصل شود که آموزش ارائه شده برای هدف مناسب است، مطابق با قانون است و برای محافظت از کارمندان و کسب و کار شما در حین کار مفید است.

۱۰ مزیت داشتن پنل کنترل الکتریکی

تابلوهای کنترل الکتریکی مجموعه ای از وسایل الکتریکی هستند که با استفاده از نیروی الکتریکی عملکرد تجهیزات صنعتی مختلف را کنترل می کنند. این پانل ها به کنترل منظم تجهیزات صنعتی کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که اهداف مکانیکی متعددی حاصل می شود. این یک جعبه فلزی بسته است که دارای دو جزء اصلی است: ساختار پانل و اجزای الکتریکی . بیایید نگاهی دقیق‌تر به چیستی پانل کنترل صنعتی و همچنین مزایای فراوان آن بیندازیم.

داخل یک تابلوی کنترل الکتریکی

ساختار پانل : ساختار پانل یک تابلوی کنترل الکتریکی یک جعبه فلزی با پانل پشتی است که شبیه به جعبه شکن است. یک محفظه با یک یا دو در بسته به اندازه آن وجود دارد که از فلزاتی مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته شده است. این جعبه ها بررسی های کیفی دقیقی را انجام می دهند. علاوه بر این، آنها دارای رتبه ایمنی UL هستند تا اطمینان حاصل کنند که ضد انفجار، ضد آلودگی، ضد آب و ایمن برای استفاده در داخل و خارج از منزل است. علاوه بر این، یک پانل نیز در پشت جعبه فلزی نصب شده است که از کانال های سیم پشتیبانی می کند.

اجزای الکتریکی : بسته به عملکردی که باید انجام دهد، ممکن است چندین قطعه الکتریکی در یک صفحه کنترل صنعتی وجود داشته باشد.

تابلوهای کنترل الکتریکی معمولاً دارای:

قطع کننده مدار اصلی ، جایی که تمام نیرو به کنترل پنل می رسد. یک سوئیچ در بیرون برای این قطع کننده مدار وجود دارد تا در صورت لزوم برق را قطع کند.

ترانسفورماتور ، که جریان برق را قطع می کند تا منبع کافی را به دستگاه های کوچکتر بدهد.

بلوک های پایانه ای که دو خط برق را به هم متصل می کنند.

همچنین می‌توانید کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی (PLC)، کنتاکتورها، سوئیچ‌های شبکه، و اجزای مختلف دیگر را پیدا کنید که کنترل پنل الکتریکی را قادر می‌سازد تا به خوبی کار کند.

مزایای پنل کنترل الکتریکی

این پانل ها برای اتوماسیون صنعتی ضروری هستند زیرا به طور مداوم بر کنترل های صنعتی مختلف نظارت می کنند. به این ترتیب، آنها به کارشناسان کمک می کنند تا اهداف تولید را کنترل و سازماندهی کنند.

صنایع می توانند پانل ها را به صورت سفارشی بر اساس نیاز خود تهیه کنند. آنها می توانند یک سیستم رله ساده یا یک پانل کنترل صنعتی بسیار پیچیده تر را برای کنترل منسجم جنبه های مکانیکی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی خود انتخاب کنند.

آنها با نظارت مداوم تجهیزات و ارائه داده ها به کارشناسان در هر دقیقه، قابلیت اطمینان بیشتری را ارائه می دهند.

پانل ها قادر به کنترل کنترل های الکتریکی پیچیده هستند. اگر یک تیم متخصص را برای طراحی این پانل ها مطابق با الزامات لازم استخدام کنید، می توانند پیچیده ترین راه اندازی صنعتی را مدیریت کنند.

این پانل ها ضد آب هستند، به این معنی که می توانید آنها را هم در داخل و هم در فضای باز قرار دهید زیرا با تغییر شرایط آب و هوایی زنگ نمی زنند و آسیب نمی بینند.

تابلوهای کنترل الکتریکی ضد خطر هستند و از خطر شوک الکتریکی یا آتش سوزی اطمینان نمی دهند (کار کردن در داخل و اطراف پانل ها بی خطر است).

این روزها، بسیاری از شرکت ها پانل های کنترل صنعتی “از نظر زیبایی” را ارائه می دهند. به این ترتیب، این پانل ها “زیبایی” ساختمان ها را قطع نمی کنند.

تابلوهای کنترل الکتریکی فرآیند را برای کارشناسان صنعتی ساده می کند. با کنترل های ارائه شده بر روی یک پنل، کارشناسان می توانند کنترل فرآیند ماشین ها و عملیات های مختلف را طراحی و سازماندهی کنند.

با افزایش کارایی، صنایع می توانند انتظار کاهش در هزینه کلی فرآوری خود را داشته باشند.

از آنجایی که متخصصان می توانند فرآیندهای مکانیکی را کنترل کنند، احتمال کمی وجود دارد که نقص یا فرآیندی نتیجه نامطلوب داشته باشد.

تابلوهای کنترل برق بخش ضروری بسیاری از صنایع از جمله غذا و نوشیدنی، تولید، نفت و گاز، کشاورزی و غیره هستند. برای شروع این فرآیند، با تولید کننده پیشرو پنل های کنترل صنعتی تماس بگیرید تا فناوری لازم را که تمام نیازها و انتظارات شما را برآورده می کند، دریافت کنید.

Salar Sanat
نظر دهید

پاسخ دهید

2 × 3 =

سالار صنعت نیواد
Logo
بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0
سالار صنعت نیواد آیا مایلید از تخفیف های باشگاه مشتریان ما استفاده کنید ؟
رد
اجازه دادن به اعلان‌ها
Shopping cart