شرکت “سالار صنعت نیواد” با سال‌ها سابقه در عرصه فروش تجهیزات ابزاردقیق ها،یکی از بزرگترین ونخستین تامین کننده این نوع تجهیزات در ایران به حساب می آید.

سالار صنعت به عنوان یکی از پیشروهای فعال در زمینه ارائه تجهیزات ابزار دقیق، مجموعه‌ای گسترده از تجهیزات اندازه‌گیری را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. به چند نمونه ازتجهیزات می توان اشاره کرد: تجهیزات اندازه‌گیری سطح، فشار، دما، فلو، کالیبراسیون، آنالایزر سیالات، تجهیزات اندازه‌گیری پرتابل با قابلیت اندازه‌گیری پارامترهای فیزیکی، شیمیایی، برق و الکترونیک و غیره، که از برندهای معتبر جهانی تهیه و ارائه می‌شوند.

درزیرساخت های سیستم کنترل و اتو ماسیون ابزار دقیق نقش اساسی را دارا می باشد. ازاجزای مهم این ابزاردقیق ها می توانیم به  فلومتر، فلوکنترلر، کنترلر فشار، پمپ، دتکتور گاز، ژنراتور، راکتور آزمایشگاهی و سایر ابزارها اشاره کنیم. این ابزارها، امکان اندازه‌گیری، انتقال، نمایش، ثبت و کنترل پارامترهای حیاتی فیزیکی مانند دما، فشار، فلو، سطح مایعات و سایر پارامترهای مهم در فرآیندهای صنعتی به شکل دقیق و قابل اطمینان فراهم می سازند.

این تجهیزات دقیق نه تنها به بهبود کارایی فرآیندها کمک می‌کنند بلکه در ایجاد کنترل دقیق و اتوماتیک، اساسی برای بهره‌وری بالا در صنایع مختلف استفاده می‌شوند.

ابزاردقیق ها را می توان براساس نوع عملکرد به دودسته دستبندی کرد.

یک دسته

عملایتی مانند کنترل دما، فشار، رطوبت یا سطح به عنوان کنترل کننده عمل می کنند.

دسته دوم :

وظیفه نمایش مقادیر برعهده دارند که آنها ابزارهای نمایشگر یا ایندیکاتورها می باشند.. همچنین، ابزارهای انتقال اطلاعات در قالب سیگنال‌های استاندارد را می‌توان با نام ترانسمیتر یا منتقل‌کننده شناخت.

 

با  تفکیکات، در دسته بندی ابزار دقیق ها هرکدام نقش حیاتی را در فرآیند های مختلف صنعت را ایفا می کنند . این ابزار ها با کنترل و تنظیمات دقیق خود به بهبود عملکرد و کارایی سیستم ها کمک  به سزایی می کنند. به علاوه، ابزارهای نمایشگر اطلاعات را به صورت واضح و دقیق نمایش می‌دهند سیگنال های استاندارد با ابزار های ترانسمیتر اطلاعات را به دیگر سیستم ها انتقال می دهد،که همگی به کنترل بهتر فرآیندکمک زیادی می کنند.

 

ابزاردقیق ها بر اساس پارامترهایی که در زمان عملیات به آنها توجه می‌شود، دسته‌بندی کرد. به عنوان مثال، بخش‌های مرتبط با دما شامل کنترلر دما، ترانسمیتر دما و ترمومتر یا نمایشگر دما هستند. بخش‌های اختصاص یافته به اندازه‌گیری و کنترل دقیق فشار، فلومتر یا اندازه‌گیری جریان سیالات و کنترل فلو، بخش‌های مرتبط با اندازه‌گیری سطح یا کنترل دقیق سطح مواد درون مخازن، و بخش‌های مربوط به سرعت سنجی و اندازه‌گیری رطوبت نیز شامل می‌شوند.

 

تنوع گسترده ابزار دقیق ها را می توان از دسته بندی آنها متوجه شد، هریک بر روی پارامترهای خاص در فرآیندهای صنعتی درجهت انجام عملیات دقیق و اثربخش مشغول می شوند.. این تقسیم بندی به مهندسان و کارشناسان در انتخاب و استفاده از ابزارهای دقیق مناسب در هر بخش کمک می‌کند.

ابزار دقیق

انواع تجهیزات ابزار دقیق ها

سنسور

سنسور وسیله ی است که قادر به اندازه گیری و تبدیل  کمیت های فیزیکی به الکتریکی می شود.یک سنسور دما وظیفه اندازه گیری  دما و تبدیل آن به سیگنال الکتریکی می باشد.

 

ترانسمیتر دما

ترانسمیترها تجهیزاتی هستند که عملیات اندازه‌گیری (سنسور)، تبدیل، و تقویت سیگنال‌ها در سیستم ها را بر عهده دارند. این ابزارها درمحیط های صنعتی با ابعاد بزرگ بخاطر قابلیت فرآیند های مرتبط و ارسال سیگنال مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ترانسدیوسر

ترانسدیوسرها واقعیتاً به عنوان مبدلهایی شناخته می‌شوند که وظیفه تبدیل سیگنال‌های خروجی از سنسورها به سیگنال‌های استاندارد را بر عهده دارند. به عنوان مثال، استفاده از یک ترموکوپل با سطوح خروجی در محدوده میلی‌ولت در صنعت ممکن است به عنوان یک گزینه نادرست محسوب شود. بنابراین، در چنین مواردی، مناسب است از یک مبدل ترموکوپل به سیگنال ۰ – ۱۰ ولت استفاده شود. بر این اساس، ترانسدیوسرها به عنوان مبدل‌هایی عمل می‌کنند که ورودی‌های سنسورها را به سیگنال‌های استاندارد، مانند سیگنال ۰ – ۱۰ ولت، تبدیل می‌کنند.

نمایشگر

برای نمایش دقیق مقادیر پارامترهای اندازه‌گیری شده توسط تجهیزات ابزاردقیق، ضروری است از نمایشگرهایی با ورودی‌های استاندارد استفاده نمود. به عنوان مثال، برای نمایش مقدار فشار یک سنسور یا دما اندازه‌گیری شده توسط سنسور، از نمایشگرهایی باید استفاده کرد که سازگار با همان سنسور هستند و یا ورودی‌های استانداردی نظیر ۰-۱۰ ولت، ۴-۲۰ میلی‌آمپر را پشتیبانی کنند. این اقدام، اطمینان دارد که نمایشگر از پارامترهای اندازه‌گیری شده به درستی حمایت می‌کند و دقت نمایش را تضمین می‌کند.

 

قسمت های تشکیل دهنده ابزار دقیق

بخش اندازه‌گیری مقدار واقعی عنصر مورد نظر را انجام می‌دهد. در صنایع مختلف، اندازه‌گیری انواع مختلف پارامترها جهت کنترل اجزای مختلف پروسه‌ها انجام می‌شود. از جمله مهمترین پارامترهایی که در صنعت برای کنترل اندازه‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد:

اندازه‌گیری فشار
درجه حرارت
جریانات سیالات
ارتفاع مایعات

کنترل کننده‌ها، در اوایل تاریخ صنعت که کنترل به شکل امروزی وجود نداشت، توسط افراد انسانی انجام می‌شد. با پیشرفت علم، سیستم‌های کنترل اتوماتیک با استفاده از عناصر نیوماتیکی (بادی) معرفی شدند. سپس با اختراع ترانزیستور، استفاده از قطعات الکترونیکی برای کنترل شروع شد و این قطعات الکترونیکی منجر به کاهش نیاز به مداخله انسان در کنترل فرآیندها شدند.

در ادامه، با پیشرفت علم، کامپیوترهای صنعتی به نام PLC وارد عرصه صنعت شدند. با استفاده از این PLC‌ها، واحدها به سهولت کنترل می‌شدند و تغییرات نیز به راحتی در واحدها اعمال می‌شد

اکنون، کنترل کننده‌های پیشرفته‌تری نظیر سیستم‌های کنترل توزیع‌پذیر (DCS) و کنترل‌کننده‌های فازی (FCDD) وظیفه کنترل را در واحدهای صنعتی برعهده دارند.

در این محیط‌ها، محرک‌ها به عنوان ادوات خروجی وظیفه اجرای سیگنال‌های خروجی از قسمت کنترل‌کننده را بر عهده دارند و با توجه به این سیگنال‌ها عمل می‌کنند. شیرهای کنترل و الکتروموتورها به‌عنوان نمونه‌هایی از محرک‌ها ذکر می‌شوند. این ادوات با عملکرد مناسب خود، باعث کنترل پارامترهای اندازه‌گیری شده می‌شوند تا در مقدار مطلوب و هدف قرار گیرند. گستره تنوع زیادی در این ادوات وجود دارد که از آنها می‌توان بهره‌مند شد.

 

ویژگی های اندازه گیری

حوزه ی اندازه گیری
صفر اندازه گیری
انحراف صفر
حساسیت
حد تفکیک
پاسخ دهی
خطی بودن
پسماند
دقت
تکرار پذیری
فتانه رعدی

Recent Posts

شیرموتوری چیست|انواع شیر موتوری

مقدمه: شیرموتوری یکی از عناصر اساسی و حیاتی در سیستم‌های مکانیکی و صنعتی می‌باشند که در…

18 ساعت ago

انواع لوله ها -کاربرد لوله ها

انواع لوله ها  فلزی : در این نوع ، همانطور که از اسمشان پیداست از…

1 هفته ago

لوله چیست ؟

لوله  یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین مصالح درصنایع و ساخت و ساز می باشد…

2 هفته ago

لرزه گیرچیست؟ انواع لرزه گیرها

ابزارهای لرزه گیر در خط لوله وجودشان ضروری می باشد. برای اینکه تحمل اتصالات بدون…

3 هفته ago

لوله مانیسمان چیست؟

محصولات فولادی و آهن آلات در انواع متعددی ساخته می شود ،هرمحصول فولادی دارای ویژگی…

4 هفته ago

“ارتقای کیفیت و ایمنی در صنعت شیرها و پمپ‌های صنعتی”

شیرها و پمپ‌های صنعتی دارای استانداردهای اصلی می باشند،از جمله این استانداردها  ANS،ISO،API،DIN ازمهمترین منابع در…

1 ماه ago