مهمترین اقدامات که می توان امروزه ازشان نامبرد اقدامات صنعتی می باشد،که گونه های مختلفی دارد. لوله کشی  یکی از مهمترین کارهای است که در صنعت به آن توجه زیادی می شود.افراد زیادی برای کارخانه ها و موارد صنعتی که نیاز به لوله کشی دارن از این نوع لوله کشی استفاده می کنندکه دارای نمونه های مختلفی می باشد.لذا توصیه ما به بسیاری از افراد که در زمینه های صنعتی کار می ‌کنند این است که به لوله کشی  توجه ویژه داشته باشند و با بهترین امکانات نسبت به این لوله کشی ها اقدام نمایند.

 

 

ماقصد داریم در این مقاله از نکات مختلفی درمورد لوله کشی صنعتی برای افرادی که دراین صنعت کار می کنند معرفی نماییم،ازجمله هزینه آن ،دوره آموزشی وجاهای که بیشتر از آن استفاده می شود و شرکت های که در این زمینه فعالیت دارند…برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان این مقاله مارو همراهی کنید.

تفاوت لوله کشی صنعتی و لوله کشی عادی

تفاوت زیادی بین لوله کشی  و لوله کشی عادی وجود دارد.این نوع لوله کشی در صنایع مختلفی چون صنایع دریایی،

انتقال انواع مواد و فرآیندهای صنعتی و مصارف شهری مورد استفاده قرار می گیرند.

افرادی که به صنعت لوله کشی روی می آورند باید به این موارد توجه کنند.

همچنین برای انتقال بسیاری از مواد مانند :هوا ،آب و مواد شیمیایی و….از این لوله کشی استفاده می کنند.برای جمع کردن فاضلاب وهمچنین پسماندهای صنعتی از شبکه های لوله استفاده می شود. توصیه ما به افراد این است که اگر قصد ورود به انجام عمل لوله کشی ها را دارند،به ویژگی ها و کاربرد هایی که آن دارد توجه داشته باشند و یک زمینه خاص را برای خود انتخاب نمایند.موارد استفاده از این لوله کشی در مواردی همچون بیمارستان ها ، مدارس ویا

کارخانه هانیز استفاده می شود ومختص صنایع نمی باشد.پس نباید در مورد لوله کشی  تصور کرد که تنها در مکان های صنعتی مورد استفاده می باشد.

هر آنچه که باید درباره ی این نوع از لوله کشی  بدانید

لوله را می توان به استوانه ی که توخالی چوبی،فلزی،پلاستیکی ،…..تعریف کرد. برای انتقال مایعات ،گازها،دوغاب ها وذرات ریز ازلوله ها استفاده می شود.

تمام شبکه ی لوله ها به همراه قطعات استفاده شد در این شبکه ازجمله پمپها، خنک کننده ها،شیرفلکه و تانکر ها عموما از اصطلاع (سیستم لوله کشی صنعتی ) استفاده می شود.

شبکه های لوله کشی  به مثابه عروق و شریان های صنایع هستند و در عصر صنعت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.باتوجه به سیال که از کجا به کجا می خواهیم انتقال بدهیم طراحی اولیه ی یک شبکه ی لوله کشی  انجام می شود.

فاکتورهای متعددی که در طراحی دقیق وجزیی شبکه ی لوله کشی  دخیل هستند  از جمله: سیال، میزان افت فشار و اتلاف انرژی قابل قبول، سرعت مورد نظر، محدودیت های فضایی و مکانی، نیازمندی های پروسه، دمای سیال و … . پشتیبانی سیستم های لوله کشی  به مهندسی،طراحی و ساخت و ساز پیچیده و طاقت فرسایی نیاز دارد و گاها ساختار های ویژه (مثل تیر سرکش، تیر  T شکل و …) برای ساپورت سیستم نیاز است.

مواد مورد استفاده در لوله کشی صنعتی

برای اینکه لوله در شرایط عملیاتی در فشار و دمای مورد نظر دچار خوردگی وفرسایش نشود باید به موادی که برای ساخت استفاده می شود توجه کنیم.

از رایج ترین مواد مورد استفاده در لوله کشی صنعتی نیروگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کنیم:

فولاد

درلوله کشی ازپرکاربرد ترین ماده که استفاده می شودمی توانیم ازفولادنام ببریم.

فولاد تهیه شده طبق فرایند آهنگری (فورجینگ) به وفور برای ساخت فیتینگ ها و از فولاد ریخته گری شده برای موارد خاص استفاده می شود.لوله ها در دونوع لوله های جوش داده شد می باشند.

چدن

مقاومت چدن نسبت به خوردگی وفرسایش بسیار بالا می باشد ودر خطوط فاضلاب وشبکه های لوله کشی زیرزمینی بیشتر از چدن استفاده  می شود ودر شبکه های این نوع لوله کشی  کمتر دیده می شود. برای سیستم های لوله کشی  بخاطر شکنندگی که چدن دارد مناسب نمی باشد. چدن خاکستری ،چدن داکتیل،وچدن چکش خوار،ازانواع مختلف چدن می باشد که هرکدام معایب ومزایای خود دارادارند.

برنج و مس

برای انتقال سیالاتی که دمای آن ها حائزاهمیت نیست ازمواد غیر آهنی بخصوص آلیاژهای برنجی ومس در لوله کشی صنعتی استفاده می شود.

انواع فیتینگ

در بخش لوله کشی فیتینگ ها بخش جدانشدنی می باشند.برای اتصال لوله های مستقیم به یکدیگر از فیتینگ ها استفاده می شود. برای اتصال لوله هابا سایزمتفاوت وجهت دهی شبکه لوله کشی صنعتی با استفاده از انواع فیتینگ

می توان مدیریت کرد.برای کنترل جریان سیال واندازگیری نیز می توان از برخی فیتینگ ها نیز استفاده کرد.ازپرکاربردترین فیتینگ هادر لوله کشی صنعتی در ادامه به معرفی می پردازیم

 

زانویی

برای تغییر زاویه درمسیر لوله کشی صنعتی ازاتصالات زانویی استفاده می شود.

مغزی

برای اتصال نزدیک دولوله  به هم از فیتینگ دو سر دنده استفاده می شود.

کوپلینگ

برای اتصال لوله های هم اندازه دریک خط مستقیم از کوپلینگ استفاده می شود

 

سه راهی لوله

در سیستم های لوله کشی صنعتی از این قطعه برای انشعاب دهی استفاده می شود.

فیتینگ وای

نام این قطعه ریشه در شباهتش به حرف «Y» انگلیسی دارد و از آن برای ایجاد انشعاب با زاویه ی ۴۵ درجه استفاده می شود.

اتصال برگشتی

برای تغییرجهت ۱۸۰درجه ی مسیر از فیتینگ u شکل استفاده می شود.

درپوش

از درپوش ها برای بستن انتهای باز لوله ها و یا انشعاب ها در سیستم های لوله کشی صنعتی استفاده می شود.

فیتینگ بوشن

برای اتصال لوله هایی با سایز های متفاوت از این فیتینگ استفاده می شود به این صورت که انتهای نر بوشن وارد کوپلینگ می شود و سپس لوله ی کوچکتر به انتهای ماده ی آن متصل می شود.

کاهنده

برای کاهش ساز لوله از فیتینگ کاهنده استفاده می شود. کاهنده دو انتهای ماده دارد که لوله های باسایز متفاوت به آنها متصل می شوند.

روش های اتصال لوله ها در لوله کشی صنعتی

برای اتصال لوله ها به یکدیگر سه روش کلی وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

  1. اتصالات پیچی

  2. اتصالات فلنجی

  3. مفاصل جوش داده شده

این روش هاهرکدام جداگانه معایب و مزایای خود را دارند. به بررسی خصوصیات هرکدام از این اتصالات و کاربردآن ها در لوله کشی صنعتی در ادامه می پردازیم.

 

اتصالات پیچی

در این روش، برای اینکه لوله ها به صورت پیچی به فیتینگ ها متصل شوند انتهای تمام لوله ها تراشیده می شوند.

عموما از لوله های با سایز کمتر از ۱۰۱.۶میلیمتر وفشارهای کم ومتوسط از این روش استفاده می شود.

به راحتی می شود در این روش شبکه ی لوله کشی را به سادگی جداسازی ونصب کرد اما احتمال نشتی در این روش از اتصالات زیاد است که برای شبکه لوله کشی صنعتی با فشار بالا مناسب نیستند.

اتصالات فلنجی

ازرایج ترین اتصال در لوله کشی صنعتی می توان این روش را معرفی کردکه در انتهای لوله ها از فلنج استفاده می شود.

در این روش معمولا با یک واشر آب بندی درمیان. می توان  دراین اتصال برخلاف اتصال جوشی جداسازی که دراین اتصال جداسازی ووصل کردن آن ها راحت تر از اتصال پیچی است.

باید در اتصالات فلنجی سطح فلنج ها که به هم متصل می شوند کاملا صاف و صیقلی باشن تا از نشتی جلوگیری شودکه این کار امری بسیار زمان بر وگران قیمت است از واشر آب بندی که ماده ای نسبتا نرم است استفاده می شود تا تمام حفره ها ودر زمان موجود در سطح فلنج ها را بعد از اتصال ببندند واز نشتی جلوگیری می شود.مفاصل جوش داده شده در این روش لوله ها مستقیما به همدیگر و به فتینگ ها و شیر فلکه ها جوش داده می شوند.

این روش مزیت های بسیاری نسبت به دو روش قبلی دارد و بخشی جدانشدنی از لوله کشی صنعتی می باشد. تعدادی از این مزیت ها عبارتند از:

  1. کاهش چشمگیر احتمال نشتی به دلیل به هم پیوسته بودن سیستم و نبود مفاصل پیچی و فلنجی
  2. کاهش وزن سیستم به دلیل عدم استفاده از مفاصل ذکر شده
  3. کاهش هزینه ی قطعات و هزینه ی نگهداری از سیستم
  4. نبود مفاصل بزرگ پیچی و فلنجی هم ظاهر بهتری به سیستم می دهد و هم عایق بندی آن را آسان تر می کند.
  5. برای انعطاف پذیری زیاد که به طراحی شبکه لوله کشی داده شود می توانید از مفاصل جوشی انعطاف پذیر استفاده کنید زیرا لوله ها می توانند باهر زاویه ای به هم متصل شوند .

دراین نوع اتصال  ضعف اصلی دارند که جداناپذیر اند وتخصصی بودن آن هاست ؛ به این معنی که برای هر اتصال جدید باید از یک جوشکار ماهراستفاده کنید.

فتانه رعدی

Recent Posts

اهمیت و کاربردهای ابزارهای دقیق در صنایع

ابزاردقیق ها در دنیای صنعتی امروزی، اندازه‌گیری و کنترل دقیق پارامترهای مختلف از جمله دما،…

1 روز ago

شیرموتوری چیست|انواع شیر موتوری

مقدمه: شیرموتوری یکی از عناصر اساسی و حیاتی در سیستم‌های مکانیکی و صنعتی می‌باشند که در…

1 هفته ago

انواع لوله ها -کاربرد لوله ها

انواع لوله ها فلزی :در این نوع ، همانطور که از اسمشان پیداست از فلزات متفاوتی…

2 هفته ago

لوله چیست ؟

لوله  یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین مصالح درصنایع و ساخت و ساز می باشد…

3 هفته ago

لرزه گیرچیست؟ انواع لرزه گیرها

ابزارهای لرزه گیر در خط لوله وجودشان ضروری می باشد. برای اینکه تحمل اتصالات بدون…

4 هفته ago

لوله مانیسمان چیست؟

محصولات فولادی و آهن آلات در انواع متعددی ساخته می شود ،هرمحصول فولادی دارای ویژگی…

1 ماه ago