نحوه خواندن پلاک پمپ سیرکولاتور(پمپ آب)

(پلاک خوانی) مشخصات فنی مورد نیاز (دیتا شیت) یک پمپ بر‌روی پلاک آن درج شد است، پلاک حکم شناسه محصول را دارد ،اما مسئله اینجا می باشد که نماد های که بر روی پلاک وجود دارد، داری چه اطلاعاتی می باشد؟ تک‌فاز و سه‌فاز بودن پمپ از کجا تشخیص دهیم؟

در ادامه این مقاله به شما یاد خواهیم داد که چطور اطلاعات، که چطور اطلاعات روی پلاک را بخوانید و به طور کامل با نحوه پلاک خانی پمپ‌های صنعتی آشنایی پیدا کنید.

روش پلاک خوانی پمپ آب

دلیل مهم بودن پلاک خوانی پمپ‌ها چیست؟ در طول سالیان زیاد پمپ‌های آب تغییرات چندانی نداشتند،به طور مثال اگر شما ۱۵سال پیش پمپ آبی را خریداری کرده باشید و حالا آن پمپ را به هر دلیلی بخواهید تعویض کنید و از پمپی که داشتین راضی بودین ،می توانید همان پمپ را تهیه کنید. فقط لازم است که همان پلاک را بخوانید و همان پمپ را از فروشنده تهیه کنید.

پلاک خوانی انواع پمپ های سیرکولاتور(پمپ آب)

با خواندن این مقاله شما می توانید پلاک انواع پمپ های آب صنعتی را بخوانید:

 خانگی

صنعتی

 کفکش

 لجنکش

شاور

طبقاتی

اگربرای پلاک خوانی پمپ‌های سیرکولاتور (پمپ آب) با مشکل مواج شدید و نیاز به اطلاعات دقیق تری داشتید،تنها کافیست در انتهای این صفحه برای ما پیام بگذارید تا کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان پاسخگو شما باشند.

اجزای پلاک پمپ

دربخش اول شرکت سازنده، لوگوی آن در این قسمت پمپ درج شده، برای مثال این پمپ از برند PENTAX  است، به این نکته توجه کنید که فرقی ندارد پمپی که خریداری کردید چه برندی باشد، همه آنها پلاک دارند و تمام اطلاعات بر روی این پلاک پمپ آب به ترتیب  با دیگر برندها تعمیم دهید.

انواع پمپ های سیرکولاتور(پمپ آب)

  بخش دوم، مدل ونوع دستگاه ذکر شده است.

اجزای پلاک پمپ

در بخش بعدی، اسم کشورسازنده مشخص شده ،در بعضی از پلاک‌های پمپ مدل و سری دستگاه در این قسمت درج شده است.

تشخیص دبی از روی پلاک پمپ

تشخیص دبی از روی پلاک پمپ

در بخش چهارم، بر روی پلاک علامت Q مشخص شده،که نشانه دبی یا آبدهی و در مقابل واحد آن مشخص شده است. (که برحسب لیتر بر دقیقه می باشد) همانطور که در این پلاک می بینید، دبی از ۱۰تا ۱۴۰مشخص کرده، به این معناست که کمترین آبدهی از  ۱۰لیتر بردقیقه و بیشترین آبدهی ۱۴۰لیتر در دقیقه می باشد.

تشخیص هد (ارتفاع) از روی پلاک پمپ

تشخیص هد (ارتفاع) از روی پلاک پمپ

در این قسمت نماد H (هد) نشان دادن ارتفاع است، که آب توسط پمپ پمپاژ می شود و  واحد سنجش آن برحسب ارتفاع می باشد. برای مثال بر روی پلاک درج شده است که از ارتفاع ۳۴تا ۵۶.۹متر آب را پمپاژ می کند. در این قسمت به حدال ارتفاع پمپاژ آب اشاره می کند ،که درقسمت قبل به آن اشاره کردیم که در این پمپ۳۴ متر است که نماد آن MINIMAM درکنار هد نشان داده شده است.

به این نکته باید توجه کنید که آب دهی در این ارتفاع کاملا به صفر می رسد و آبرسانی نخواهد شد. موقع خرید پمپ  باید به این نکته را در نظر بگیرید که حداکثر ارتفاع را انتخاب کنید. در بخش پنجم گفتیم که ۵۶.۹متر آبدهی داریم. این عدد بالاترین نقطه ای که آب پمپاژمی شود را نشان می دهد.

اگر می خواهید این پمپ را مورد استفاده قرار دهید باید به این نکته توجه کنید، که بالاترین ارتفاعی که می خواهید آبرسانی کنید بیشتر از ۵۶.۹ نباشد، چون عملا بالاتر از این  ارتفاع را آبدهی نمی کند.

تشخیص هد (ارتفاع) از روی پلاک پمپ

تشخیص توان پمپ از روی پلاک پمپ

دراین ایتم، با دو واحد مختلف توان پمپ را نشان داده است، علامت اختصاری اسب بخار HPمی باشد،در مقابل همین آیتم عدد را برحسب کیلو وات نشان داده است.

تشخیص p1 پمپ از روی پلاک پمپ

بخش نهم، در این قسمت سه تا نماد وجود دارد که از راست به چپ به ترتیب راندمان و ریب قدرت محصول را درج کرده است. P1 توانی می باشد که دستگاه موقع شروع به کار در حد چند ثانیه دارای این توان می باشد، ولی بعداز گذشت چند ثانیه به توان اصلی خود می رسد، وبعد ثابت می شود. نماد MEI علامت اختصاری می باشد که بر روی پمپ‌ها نشان داده می شود و مخفف عبارت Minimum Efficiency Index می‌باشد، که نشان دهنده ی شاخص استاندارد MEI تولید شده است.

در قسمت بعد، برحسب درصد راندمان پمپ را بیان می کند.هرچه این عدد بیشتر باشد ، بازدهی دستگاه بیشتر می باشد. این نکته را در نظر بگیرید که در بعضی از پلاک ها این آیتم (n%) درج نشده است.

تشخیص توان پمپ از روی پلاک پمپ
تشخیص p1 پمپ از روی پلاک پمپ

تشخیص ولتاژپمپ از روی پلاک پمپ

بخش دهم، v نماد ولتاژ پمپ می باشد و عدد ۱نشانه تک فاز بودن پمپ می باشد، به این معنا می باشد که ولتاژدستگاه تک فاز (۲۳۰ولت) می باشد.

تشخیص ولتاژپمپ

تشخیص cپمپ از روی پلاک پمپ

نماد c نشان دهنده مشخصات خازن می باشد، همچنین ظرفیت خازن برحسب مکروفاراد و ولتاژ می باشد. ممکن است در برخی از پلاک های پمپ درج نشده باشد. کلاس  عایقی پمپ را با نماد ci نشان داده می شود که در این پلاک کلاسf  است.

تشخیص cپمپ

تشخیص نشان دهنده درجه پمپ از روی پلاک پمپ

در بخش دوازدهم، نشان دهنده درجه حفاظت پمپ می باشد، درجه حفاظت در این پمپ ip44 می باشد یعنی اینکه  پمپ در برابرپاچیده شدن آب محافظ می باشد و قسمت های داخلی پمپ مانند:  قسمت برق دار و متحرک داخل، اگر اجسام خارجی با قطر بیشتر از یک میلیمتر وارد دستگاه شود آسیبی به پمپ نمی رسد و دارای مقاومت بالای می باشد.

تشخیص نشان دهنده درجه پمپ

تشخیص آمپر پمپ از روی پلاک پمپ

درقسمت بعد، aنماد آمپر ونشان دهنده جریان الکتریکی همان برق مورد مصرف دستگاه برحسب آمپر می باشد.

تشخیص آمپرپمپ

تشخیص هرتز پمپ از روی پلاک پمپ

قسمت چهاردهم، هرتز نشان دهنده فرکانس دستگاه می باشد . درایران برق مصرفی ۵۰هرتز می باشد، و این دستگاه مناسب استفاده با برق شهری است.

تشخیص هرتزپمپ

تشخیص سرعت موتورپمپ از روی پلاک پمپ

بخش پانزدهم، عدد ۲۸۰۰، برای نشان دادن سرعت موتور(دور الکتروموتور) می باشد. طبق این پلاک پمپ آب، واحد آن برحسب دور در دقیقه می باشد.

تشخیص سرعت موتورپمپ

تشخیص وزن پمپ از روی پلاک پمپ

شانزدهم، با کیلوگرم وزن پمپ را بیان می کنند.

تشخیص وزن پمپ

تشخیص نمادn پمپ از روی پلاک پمپ

هفدهم، در این قسمت نماد n را می بینید، که نشان دهنده سریال ساخت محصول می باشد، کد QR برروی پلاک را اگر با دوربین موبایل خود اسکن کنید، می بینید که این عدد نشان می دهد، و در زیر QR، کدهای استاندارهای محصول درج شده که این پمپ ما طبق استانداردهای  CE اروپا می باشد.

تشخیص نمادn پمپ

تشخیص نماد t پمپ از روی پلاک پمپ

قسمت هجدهم،Tنشانگر دما می باشد، به این معنا ستکه این پمپ حداکثر دمای مایعی  که می تواند انتقال بدهد این مقدار می یباشد.
تشخیص نماد t پمپ

تشخیص نمادn پمپ از روی پلاک پمپ

قسمت نوزدهم، Continuous Duty نشان می دهد که این  پمپ ساعت های طولانی بدان اینکه وقفه‌ی ایجاد شود می تواند کار کند.
تشخیص نمادn پمپ

تشخیص Overload پمپ از روی پلاک

قسمت بیستم،  Overload Protector به معنای محافظ حرارتی می باشد. کلمه YES این را بیان می کند که دستگاه اورلود حرارتی (محافظ حرارتی) مجهز می باشد.

اگر هسته موتور دمای داخلیش، از یک حدی بالاتربرود، محافظ حرارتی عمل می کند وباعث خاموش شدن موتور می شود تا ازآسیب رسیدن به دستگاه جلوگیری کند وقتی دمای داخلی هسته موتور کم و خنک شود، الکتروپمپ و الکترو موتور کار خود را دوباره شروع می کنند.

تشخیص Overload پمپ

به طور مثال عدد ۰۷/۱۹  که در این قسمت بیان شده است این را بیان می کند که در سال   ۲۰۲۹ و برج ۷ این پمپ تولیدشده است.

تشخیص تاریخ پمپ

ما سعی کردیم در این مقاله بطور کامل اطلاعات لازم برای خواندن پلاک برای شما بازگو کنیم تا بتوانید خودتان مشخصات پمپ را بخوانید.

فتانه رعدی
نظر دهید

پاسخ دهید

هشت + بیست =

سالار صنعت نیواد
Logo
بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0
سالار صنعت نیواد آیا مایلید از تخفیف های باشگاه مشتریان ما استفاده کنید ؟
رد
اجازه دادن به اعلان‌ها
Shopping cart