عملگر برقی (الکتریکی) چیست ؟

عملگر برقی (الکتریکی) برای کنترل و مدیریت جریان برق درسیستم برقی،ازتجهیزات برقی، که شامل انواع سو ئیچ ها، مدارهای تحلیلی ،مبدل ها ،تقویت کننده ها ،سنسورها ، دستگاه های الکتریکی به کار می روند،هدف از استفاده این عملگر های برقی بهبود کارایی و کاربردی بودن سیستم های برقی می باشد.این تجهیزات با کارکردهای متنوع خود، جهت کاهش آسیب به تجهیزات و دستگاه‌های برقی و همچنین افزایش بهره‌وری، طراحی شده‌اند.

عملگر برقی (الکتریکی)

این تجهیزات از طریق کنترل دقیق جریان برق به بهبود نظارت برسیستم،از وقوع حوادث برقی جلوگیری می کنند.به عنوان عناصر اصلی از سوئیچ ها ،در این تجهیزات استفاده می شود،به طوری که می توانند جریان برق را روشن یا خاموش کنند.

مبدل ها برای اینکه بتوانند جریان برق را با مشخصات مورد نیاز سیستم تنظیم کند،نقش تبدیل فرم ولتاژ یا جریان را ایفا می کنند،ازتقویت کننده ها برای افزایش قدرت سیگنال های الکتریکی و افزایش دامنه عملکرد آنها به کار می روند.

برای بهبود نظارت و پایش سیستم های برقی ،سنسورها و دستگاه های الکتریکی با اندازه گیری و کنترل پارامترها ی مختلف محیطی و الکتریکی کمک می کند .

درنتیجه این تجهیزات به افزایش ایمنی ،بهره وری و دقت در عملکرد سیستم های برقی منجر می شود.

سوئیچ ها-عملگر برقی (الکتریکی)

عملگر برقی چیست؟

عملگرهای برقی تجهیزات حیاتی هستند که برای کنترل و مدیریت جریان برق در سیستم‌های برقی به کار می‌روند. این تجهیزات گوناگونی از جمله سوئیچ‌ها، مدارهای تحلیلی، مبدل‌ها، تقویت‌کننده‌ها، سنسورها و دستگاه‌های الکترونیکی را در بر می‌گیرند. هدف از استفاده این عملگرهای برقی، کنترل دقیق جریان برق و مدیریت آن به نحوی است که امکان ایجاد آسیب به تجهیزات و دستگاه‌های برقی را به حداقل برساند و همچنین بهبود کارایی و کاربردی بودن سیستم‌های برقی را تسهیل نماید.

علاوه بر این، عملگرهای برقی می‌توانند گشتاور و رانش لازم برای اجرای چرخه کامل شیرهای برقی صنعتی را فراهم کنند. اکچویتورهای برقی چند منظوره از سری RA نیز برای کاربردهای باز و بسته کردن طراحی شده‌اند. این عملگرها، که از نامشان پیداست، گروهی از موتورهای توانمند هستند که قابلیت تولید برق را نیز دارند.

برای انجام وظایف خود و کاهش سرعت چرخش بالا و همچنین کنترل دقیق حرکت باز و بسته شدن سوپاپ‌ها، از گیربکس استفاده می‌شود تا به سرعت دورانی مورد نظر برسد. این گیربکس به عنوان یک عنصر اساسی در این سیستم‌ها، امکان تنظیم سرعت دوران مورد نظر را به اکچویتور می‌دهد.

برای درک عمیق‌تر از این عملگرهای برقی یا اکچویتورها، شما را به مطالعه کامل مقاله دعوت می‌کنیم

چرخ دنده-عملگر برقی (الکتریکی)

کاربرد عملگر برقی

برای کنترل شیرهای صنعتی در فرآیندهای متنوع صنعت ،برای قطع ،اتصال ،کاهش یا افزایش جریان به گونه های مختلف در صنایع مختلف از عملگرهای برقی به کار می روند به برخی از کاربردهای شیرهای برقی در زیر اشاره شده است:

 نفت و گاز:

مدیریت جریان نفت و گاز در خطوط لوله.

کنترل شیرها برای انتقال، ذخیره‌سازی، و توزیع محصولات نفتی.

 پالایشگاه نفت:

 جریان مختلف محصولات نفتی در فرآیندهای پالایش.

 فاضلاب:

 شیرها برای جلوگیری از نشت و تضمین بهره‌وری در تصفیه فاضلاب.

کشاورزی:

آبیاری و توزیع آب در سیستم‌های کشاورزی.

کارخانه‌های فولاد:

شیرها برای جریان و دمای مناسب در فرآیندهای تولید فولاد.

نیروگاه‌ها:

 جریان سوخت در گاز‌های سوختی و آب در سیستم‌های خنک‌کننده.

 نفت و پتروشیمی:

 جریان و فشار در واحدهای تولید پتروشیمی.

کارخانجات نساجی:

 شیرها برای مدیریت جریان در فرآیندهای تولید نساجی.

کارخانه‌های سفال:

شیرها در فرآیندهای خشک‌کنی و تولید سفال.استفاده از عملگرهای برقی در این صنایع، بهبود کنترل فرآیندها، افزایش ایمنی و بهینه‌سازی مصرف انرژی را امکان‌پذیر می‌سازد

اکچویتورها-عملگر برقی (الکتریکی)

انواع عملگر برقی

به طور کلی عملگرهای برقی درسه دسته می توان قرار داد.

عملگرهای الکتریکی،عملگرهای هیدرولیکی و عملگرهای پنوماتیکی.

 الکتریکی

برای کنترل  دستی ویا  عملکرد از راه دور شیرهای صنعتی می توان ازالکتریکی استفاده کرد ،در ادامه به نام های مختلف عملگرها اشاره کرد :محرک برقی ،شیرالکتریکی ،واکچویترالکتریکی.

دربرخی از موارد از اصطلاح (عملگرهای الکتریکی)نیز استفاده می شود.درصنایع مختلف برای کنترل دبی و کنترل  شیرها از  الکتریکی استفاده می شود.

 پنوماتیک

عملگرپنوماتیکی یک نوع محرک است که برای تولید نیرو از تغییرات فشار هوا در جهت دلخواه استفاده می کند ،این نیروها ماهیت محرک های پنوماتیکی را تشکیل می دهند،محرک ها به صورتی طراحی شده اند که انرژی متغییر فشار هوا را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند.

 هیدرولیک
هیدرولیک-عملگر برقی (الکتریکی)
عملگر هیدرولیک

عملگر هیدرلیک یا اکچویتور برای انتقال نیرو از فشار دادادن آب یا مایعات هیدرولیک  مانند روغن استفاده می کند.معمولا انرژی یا نیرو در این ابزار به صورت خطی تولید می شود ،می تواند مقدار زیادی انرژی را تولید کنند،این عملگردها در وسیله  تنقلیه های زیادی مانندماشین آلات و بیل های مکانیکی به کار می رود.

اجزای ساختاری عملگرهای برقی
موتور
سنسور گشتاور
چرخ دنده
اتصال

اجزای ساختاری اکچویتور الکتریکی خطی:

موتور الکتریکی
سیستم کنترل
گیربکس
لیمیت سوئیچ
 الکتریکی-عملگر برقی (الکتریکی)

مزایای استفاده عملگر برقی (الکتریکی)

 
قدرت
امنیت پیشرفته
حمل آسان

 

فتانه رعدی
نظر دهید

پاسخ دهید

2 × 1 =

سالار صنعت نیواد
Logo
بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0
سالار صنعت نیواد آیا مایلید از تخفیف های باشگاه مشتریان ما استفاده کنید ؟
رد
اجازه دادن به اعلان‌ها
Shopping cart