پمپ بشقابی یا جتی؟

از کدام پمپ استفاده کنیم؟؟پمپ بشقابی یا جتی؟

 

همان طور که میدانید مشکل اساسی در زندگی آپارتمان نشینی رسوندن  آب به طبقات بالا با فشار مورد نیاز است که به همین منظور از پمپ استفاده می کنیم و پر مصرف ترین پمپ های خانگی پمپ بشقابی و پمپ جتی می باشند ،

که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند که به طور کامل در این مقاله به آن پرداخته میشود.

در ایتدا باید بدانیم که ویژگی ساختاری این دو پمپ چه تفاوت هایی داره تا بتونیم با انتخاب درست مشکل اصلی ایجاد شده و آبرسانی درست داشته باشیم.

 

به لحاظ حجم و اندازه این دو پمپ تفاوت چشمگیری با هم ندارند اما هر کدام موارد استفاده خاص خود را دارند ،

مثلا پمپ جتی به دلیل سرعت بالایی که داره مناسب پمپاژ آب از چاه ها رو داره که در مناطق گرمسیری کارایی بهتری داره اما پمپ های بشقابی معمولا آبدهیه بالاتری دارند .

به طور خلاصه پمپ های جتی و بشقابی در یک توان ثابت  میتوانند به ترتیب هد بالا و دبی بالا رو به مصرف دهنده ارائه کنند.

گفتیم که این دو مدل از پمپ هردو انجام یک هدف را برعهده دارند اما نوع عملکرد یکسانی ندارند به همین منظور نیز به بررسی تفاوت پمپ بشقابی با جتی به منظور شناخت بهتر این سیستم ها و یک انتخاب متناسب با نوع نیاز خواهیم پرداخت.

 

پمپ آب بشقابی

 

در رابطه با پمپ آب بشقابی ، این نوع از سیستم های آبرسانی باید بگوییم در دو مدل سانتریفیوژ و جابه جایی مثبت جهت انتقال سیالات تمیزوغیر خورنده مانند آب، روغن، حلال ها درزمینه مصارف خانگی و صنعتی نظیر تأمین آب، آبیاری باغ، انتقال سیالات به بخش های مختلف تأسیسات، کاربرد دارند.

نحوه ی عملکرد این پمپ آب خانگی به این صورت است که بعد از ورود سیال پروانه شروع به چرخیدن می کند و از همین طریق هم به سیال انرژی داده و بواسطه ی نیروی گریز از مرکزمایعات را با فشار بیشتردرامتداد محور آن به سمت خروجی پمپ هدایت می کند البته دربرخی مدل های تولید شده پمپ آب بشقابی دارای دو پروانه می باشد که به طبع این موضوع منجرمی گردد تا میزان آبدهی در این نوع محصول بیشتر شود ونیزاین پمپ دارای بدنه ای با جنس برنج یا استیل می باشد که قابلیت سیستم را دربخش آبدهی تا ارتفاع ۳۳ متر و مکشی با پمپ ۶ الی ۷ متر را به آن می دهد .

از نمونه های دیگر این سیستم ها میتوان به پمپ پنتاکس، لیو، مورگن و ارس که در بازار جهت عرضه به مشتری در بازار تولید می گردد ، اشاره نمود. در ادامه ی مطالب به بررسی تفاوت پمپ بشقابی با جتی تحت عنوان آشنایی باعملکرد نوع جتی آن خواهیم پرداخت .

 

پمپ آب جتی

 

در ابتدا باید گفت پمپ آب جتی از گروه پمپ های سانتریفیوژ بوده و مانند دیگر پمپ ها به منظور افزایش فشارمایعات مورد استفاده قرارمی گیرد.

پمپ های جتی در جهت استفاده برای مکش آب ازعمق ۵۰ متر درتوان مکشی ۹ متر طراحی شده در واقع عملکرد پمپ آب جتی به این صورت است که با ایجاد خلاء در قسمت مکش پمپ، هوایی را که درون پمپ وارد شده را خارج می نماید.

درهنگامی که تمام هوای موجود تخلیه شد و در لوله مکش خلاء ایجاد شود، فشار اتمسفری برآب موجود در لوله مکش پروانه غلبه کرده و روند پمپاژ آغازمی گردد و با بهره گیری نیروی گریزازمرکزآب را به بیرون از پمپ پمپاژمی کند.لازم به ذکر است پمپ های آب جتی دردو نوع کم عمق و عمیق در مصارف خانگی وصنعتی مانند انتقال سوخت های سبک، انتقال مایعات، سیستم حریق کاربرد دارند. پمپ آب خانگی جتی توسط شرکت های متفاوت ازقبیل پمپ ابارا، لیو، پنتاکس، واسپرونی تولید و به بازار ارائه می گردد.

با توجه به این مطالب که تاکنون گفته شد می توان تفاوت پمپ بشقابی با جتی را تا حدودی تشخیص داد که بواسطه ی این اطلاعات میتوان انتخاب بهتری را جهت انتخاب محصولی متناسب با نوع نیازو کارایی لازممان را داشته باشیم .

 

 

 

از دیگر تفاوت های این دو نوع پمپ میتوان به تولید صدای بیشتر پمپ جتی نسبت به پمپ بشقابی اشاره کرد.

حتما از قسمت های دیگر سایت خودتون دیدن کنید و برای مشاوره با شمارههای موجود ارتباط برقرار کنید تا در اسرع وقت بتونیم بهتون کمک کنیم.

سید محمد مهدی لاجوردی نیا
۲ نظرات
نمایش همه مفید ترین بالاترین امتیاز پایین ترین امتیاز بررسی خود را اضافه کنید
  1. خیلی محتوای خوب و کاملی بود ممنونم از سایت خوبتون

پاسخ دهید

10 − هشت =

سالار صنعت نیواد
Logo
بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0
سالار صنعت نیواد آیا مایلید از تخفیف های باشگاه مشتریان ما استفاده کنید ؟
رد
اجازه دادن به اعلان‌ها
Shopping cart