آشنایی با شیر دیافراگمی (DiaphragmValve) و انواع آن

شیرهای دیافراگمی  (DiaphragmValve):

شیر های دیافراگمی از نوع شیرهای خطی می باشند. کاربرد آن ها کنترل و تنظیم، یا باز و بسته کردن جریان سیال است. بدین منظور در این شیرها یک دیافراگم تهیه شده که حکم دیسک را دارد و ممکن است متریال متفاوتی متناسب با نیاز سیستم داشته باشد. این شیرها غالبا در صنایعی استفاده میشود که سیال موجود در آن ها سمی یا خطرناک باشد. به هر دلیلی بروز نشتی از شیر (خروج سیال) یا اگر خط لوله مربوط به خطوط خلا باشد، بروز نشتی و ازبین رفتن خلا و ایجاد اختلال در سیستم حوادث ناگواری را رقم میزند. به همین دلیل استفاده از دیگر ولو ها در این نوع سیستم سیالات مرسوم نیست و برای حفظ عملکرد و اطمینان از امنیت مدار، از شیر های دیافراگمی (DiaphragmValve) استفاده می شود.

آشنایی با شیر دیافراگمی DiaphragmValve

چند مورد از مزیت های شیر دیافراگمی میتوان به اینکه آنها را در هر موقعیتی و با هر زاویه ای میشود در خط لوله نصب کرد و عملکرد آن تغییری نمیکند.احتمال نوسان فشار بسیار پایین تر از دیگر مدل شیر هاست. همچنین از نظر اقتصادی بسیار بصرفه هستند زیرا در صورت بروز اختلال و خرابی، به راحتی میتوان پیچ بونت را باز نموده و دیافراگم را تعویض یا تعمیر نمود. به دلیل عدم وجود هر نوعی از پکینگ آب بندی، نشتی از جانب استم اتفاق نمی افتد. از طرفی همین دیافراگم به کار برده شده نوعی نقش محافظت کننده در مقابل سیالات خورنده و ذرات ساینده را دارد. سیالاتی که حالت چسبندگی دارند و میتوانند باعث بسته شدن یا لختگی مواد درون شیر بشوند و اگر وارد بونت بشوند قطعات متحرک را در معرض خورده شدن قرار میدهند، با توجه به ساختار شیر دیافراگمی این احتمالات را صفر می رساند. با همه این تفاسیر تنها ضعف این شیرها پایین بودن قدرت تحمل دما و فشار نسبت به دیگر شیرهای صنعتی است. همین امر استفاده از آنها را کمی محدود میکند به طوریکه ماکزیمم دما دیافراگم تا ۱۷۵ درجه سانتی گراد است.

شیر دیافراگمی DiaphragmValve چیست

یکی دیگر از نکات قابل توجه برای شیر دیافراگمی این است که قابلیت تجهیز اکت های پوماتیک و هیدرولیک،استم بسیار بلند و گیر بکس را دارد.

روش عملکرد شیر دیافراگمی  (DiaphragmValve):

درباره دیافراگم ولو

دیافراگم ولو ها دارای یک نوع دیافراگم منعطف هستند که به وسیله یک میله یکپارچه متصل به کمپرسور کنترل میشود. برای مسدودی جریان، دیافراگم در مجاورت با کف بدنه قرار میگیرد. بزرگترین دلیل محبوبیت نوع دستی این شیرها این است که فلکه یا دسته شیر پس از چرخاندن، به راحتی میزان مورد نیازی از سیال را عبور داده و تنظیم میشود و یک مجرا دقیق جهت کنترل میزان فشار در شیر ایجاد می کنند.

شیر دیافراگمی چیست

برای کنترل قطع و وصلی جریان، دسته شیر چرخانده می شود تا کمپرسور دیافراگم را به سمت پایین فشار دهد و جریان سیال را مسدود کند یا از کف شیر به سمت بالا حرکت داده و سیال از داخل شیر عبور کند.

انواع شیر های دیافراگمی (DiaphragmValve) :

شیرهای دیافراگمی از لحاظ ظاهری به دو دسته تیپ میشوند،نوع صاف یا بدنه مستقیم (Straight Type)  و نوع زایده دار  (Wire Type)

در حالیکه در تایپ مانع دار عملکرد دیافراگم بهتر است و طول عمر بیشتری دارد، اما در بعضی سیستم ها حتما باید از شیر دیافراگمی مستقیم استفاده کرد. مثلا در برخی مدارها سیال نیازمند فضاست و اگر از نوع مانع دار استفاده شود.

انواع دیافراگم ولو DiaphragmValve

نوع اول تیپ بدنه مستقیم(Straight Type)  :

این تیپ از شیرهای دیافراگمی هیچ مانعی ندارند و کاملا صاف هستند، که همین امر باعث میشود دیافراگم این نوع کشیدگی بیشتری داشته باشد و فشار بیشتری نسبت به نوع مانع دار، تحمل کند.

نوع دوم تیپ مانع دار (Wire Type) :

انواع دیافراگم ولو DiaphragmValve

از نام این تایپ میشود تشخیص داد که دارای یک مانع بر سرراه سیال است. وظیفه این مانع جلوگیری از زیاد شدن انحنای دیافراگم، جلوگیری از اعمال فشار بالا می باشد. در مجموع این مانع که دقیقا هم زیر دیافراگم شیر قرار میگیرد، یک نشیمنگاه است و تاثیر بسیاری در کم کردن کشیدگی و کاهش فشار وارده بر دیافراگم را دارد. بزرگترین کاربرد این تایپ برای کنترل جریان سیال با دبی پایین است. در واقع هنگامی که سرفلکه چرخانده شده و استم به سمت بالا حرکت می کند، کمپرسور متصل به استم نیز به بالا حرکت می کند. در این حالت دیافراگم به مقدار ناچیزی از سیال اجازه عبور می دهد. سپس با حرکت بیشتر کمپرسور به سمت بالا دیافراگم به آرامی بلند شده و مسیر عبوری سیال باز می شود.

آشنایی با شیر دیافراگمی

 

hedieh zeinali
نظر دهید

پاسخ دهید

دو × یک =

سالار صنعت نیواد
Logo
بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0
سالار صنعت نیواد آیا مایلید از تخفیف های باشگاه مشتریان ما استفاده کنید ؟
رد
اجازه دادن به اعلان‌ها
Shopping cart