ترانسمیتر سطح یا Level Transmitter

در بسیاری از فرآیندهای صنعتی، یکی از مهمترین بخش های کنترل فرآیند این است که بدانیم چه مقدار سیال یا جامد درون یک مخزن وجود دارد، به همین دلیل از ترانسمیتر سطح (Level Transmitter)  به عنوان یک ابزار مهم و حیاتی در فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شود.

ترانسمیترسطح یا لول ترانسمیتر (Level Transmitter) برای مانیتورینگ یا انتقال اطلاعات اندازه‌‌گیری شده سطح سیالات و جامدات موجود مخازن در صنایع و معادن به کارگرفته و با استفاده از ترانسمیتر سطح (Level Transmitter)  امکان محاسبه و بررسی سایر فاکتورهای تاثیرگذار بر فرایند فراهم می‌شود.

Level Transmitter

تنوع در ترانسمیترسطح (Level Transmitter) به این دلیل است که هیچ‌یک از این روش‌های اندازه‌گیری به تنهایی برای تمام فرآیندها مناسب نیست. از این رو باید متناسب با هر فرآیند، بهترین و بهینه‌ترین گزینه را انتخاب کرد. برخی از این تجهیزات برای اندازه گیری پیوسته سطح به کار می‌روند. این تجهیزات، از یک سنسور و ترانسمیتر تشکیل شده‌اند و سیگنال الکتریکی قابل قبول جریانی یا ولتاژی مثلا ۴-۲۰mA یا ۰-۱۰V را برای ارسال به کنترلرها، مدارات الکترونیکی و سیستم های مانیتورینگ تبدیل می‌کنند.

لول ترانسمیتر - Level Transmitter

در انتخاب ترانسمیتر سطح (Level Transmitter) می‌بایست نکات زیر را در نظر داشت:

  • حالت ماده (جامد، مایع و یا دوغاب)
  • دمای کاری
  • محدوده و دقت اندازه گیری
  • نوع خروجی ترانسمیتر
  • شکل مخزن ذخیره‌سازی
  • نوع اتصال فیزیکی به فرآیند
  • خواص شیمیایی ماده درون مخزن
  • گواهی‌ها و تاییدیه‌های مورد نیاز فرآیند

 

ترانسمیتر سطح

  • ترانسمیتر سطح التراسونیک (Ultrasonic Level Transmitter)

ترانسمیترسطح التراسونیک (Ultrasonic Level Transmitter) بر اساس اصل Time Of Flight سطح را اندازه‌گیری می‌کند. این ترانسمیتر سطح (Level Transmitter)  غیرتماسی است که برای اندازه گیری نیازی به لمس مواد ندارد. فرکانس بالای ۲۰ کیلوهرتز التراسونیک است که برای اندازه گیری سطح استفاده می شود.

این ترانسمیتر (Level Transmitter) با فرستادن پالس التراسونیک به سطح ماده درون مخزن و بازتاب آن، زمان بین رفت و برگشت پالس- این امواج پس از برخورد، به دلیل اختلاف چگالی بین هوا و محصول، از سطح محصول بازتابیده می‌شوند و به سنسور برمی‌گردند-در قسمت خالی مخزن را محاسبه کرده و این مقدار را از ارتفاع کلی مخزن کم کرده و سطح ماده درون مخزن را محاسبه می کند. محاسبات بر اساس زمان بازگشت سیگنال‌ها و سرعت صوت انجام می‌شود.

فلومتر - flowmeter

  • ترانسمیتر سطح خازنی (Capacitance Level Transmitter)

ترانسمیترسطح خازنی  (Capacitance Level Transmitter)دارای دو الکترود است. یکی از الکترودها را به عنوان مرجع می‌شناسند- می‌تواند با اتصال به دیواره تانکر به زمین متصل شود-این الکترود پتانسیل مرجع را برای سیستم فراهم می‌کند. یکی دیگر از الکترودها، الکترودی است وارد تانک یا مخزن می‌شود.

ترانسمیترسطح خازنی  (Capacitance Level Transmitter)بر اساس تغییر ظرفیت خازن به دلیل تغییر در سطح سیستم کار می کند. وقتی الکترود در هوا باشد ظرفیت مقدار کمی اندازه گیری می شود، هنگامی که مخزن پر می شود، ظرفیت خازن بیشتر می شود و پروب کاملا با سیال پوشش داده می شود.

دبی سنج

  • ترانسمیتر سطح راداری (Radar Level Transmitter)

ترانسمیتر سطح راداری (Radar Level Transmitter) یک پالس فرکانس بالا را تولید می‌کند، سپس این پالس پس از برخورد با سطح جسم انعکاس پیدا می‌کند. مدت زمان انعکاس پالس رادار ارتباط مستقیمی با فاصله ای که طی می کند دارد. در حالتی که ساختار مخزن شناخته شده باشد می توان از این مدل برای اندازه گیری سطح استفاده کرد.

ترانسمیترسطح راداری (Radar Level Transmitter) و ترانسمیتر سطح التراسونیک (Ultrasonic Level Transmitter) و براساس مدت زمان رفت و برگشت موج عمل می‌کند. تفاوت اصلی این دو تجهیز این است که در ترانسمیتر سطح راداری (Radar Level Transmitter) از امواج رادیویی(الکترومغناطیسی) استفاده می‌شود.

فلومتر - flowmeter - دبی سنج

  • ترانسمیتر سطح رادار هدایت‌شده (Guided Radar Level Transmitter)

ترانسمیترسطح رادار هدایت‌شده (Guided Radar Level Transmitter) همانند ترانسمیتر سطح راداری (Radar Level Transmitter)  یک پالس فرکانس بالا را تولید می‌کند، سپس این پالس پس از برخورد با سطح جسم انعکاس پیدا می‌کند. با این تفاوت که روش هدایت شده با سیال یا شی مورد اندازه‌گیری در تماس است بدین معنا که امواج در امتداد یک پراب منتقل می‌شوند، و مناسب فرآیندهایی می‌باشد که دی‌الکتریک سیال یا شی مورد اندازه‌گیری پایین باشد.

 مدت زمان انعکاس پالس رادار ارتباط مستقیمی با فاصله ای که طی می کند دارد. در حالتی که ساختار مخزن شناخته شده باشد می توان از این مدل برای اندازه گیری سطح استفاده کرد.

فلومتر - flowmeter - دبی سنج

ترانسمیتر سطح رادار هدایت‌شده (Guided Radar Level Transmitter) حتی در هنگام پر شدن مخزن هم دچار اختلال نمی‌شود. در ترانسمیتر سطح رادار هدایت‌شده (Guided Radar Level Transmitter) ، پس از اینکه موج رادیویی به سطح سیال یا شی مورد اندازه‌گیری برخورد می‌کند، بخشی از آن به تجهیز بازتابیده می‌شود. اما بخش دیگر، همچنان به راه خود ادامه می‌دهد. در نتیجه، اگر دو ماده با دو دی‌الکتریک مختلف در مخزن وجود داشته باشد، با این روش می‌توان ارتفاع سطح جدایش آنها را اندازه‌گیری کرد.

hedieh zeinali
نظر دهید

پاسخ دهید

سه × چهار =

سالار صنعت نیواد
Logo
بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0
سالار صنعت نیواد آیا مایلید از تخفیف های باشگاه مشتریان ما استفاده کنید ؟
رد
اجازه دادن به اعلان‌ها
Shopping cart