نحوه انتخاب پمپ های ساختمانی

خب حتما برای شما هم سوال شده که نحوه انتخاب پمپ های ساختمانی و انتخاب بهترین پمپ  برای ساختمان چگونه انجام میشود.

در قدم اول باید بدونیم که به چه چیزی نیاز داریم

شما میدونید؟؟

 

همون طور که میدونید باید بدونیم که آب رو قراره تا چه ارتفاع پمپاژ کنه و فشار آب در اون ارتفاع چقدرباشه.

پس بریم برای محاسبه نحوه انتخاب پمپ های ساختمانی….

حالشو دارید که؟؟

 

برای محاسبه نیاز به سه عامل اصلی پمپ داریم که عبارت اند از:

توان

دبی ماکزیمم

هد ماکزیمم

 

توان یا قدرت به میزان نیرویی که پمپ میتواند تولید کند و بصورت نیروی مکانیکی به سیال انتقال دهد، “توان پمپ” میگویند، که برحسب اسب بخار (HP) یا کیلووات (KW) محاسبه میشود.

ماکزیمم دبی یا حداکثر آبدهی  از مشخصات مهمی ست که قبل از انتخاب هر نوع پمپی باید به آن توجه فرمایید، حداکثر آبدهی به میزان ظرفیت یک پمپ در انتقال آب میگویند و در ارتفاع صفر (دهانه خروجی)، که پمپ بیشترین آبدهی را دارد “حداکثر دبی” (Max Q) نام دارد، و برحسب لیتر بر دقیقه (L/min) و یا مترمکعب بر ساعت (M3/H) محاسبه میگردد.

ماکزیمم هد یا حداکثر ارتفاع پمپ  یکی دیگر از مشخصات اصلی در انتخاب پمپ آب خانگی است که مقدار “حداکثر ارتفاع” (Max Head) برابر است با جایی که پمپ قرار دارد (ارتفاع صفر) تا بالاترین نقطه‌ای که پمپ میتواند آب را پمپاژ کند. همچنین به حداکثر ارتفاع، میزان فشار پمپ نیز میگویند و برحسب متر (M) محاسبه میشود.

توجه :  دقت فرمایید که ارتفاع با آبدهی رابطه عکس دارد، و با افزایش ارتفاع، آبدهی کاهش میابد؛ درنتیجه در نقطه حداکثر ارتفاع، آبدهی به نزدیکی “صفر” میرسد. پس باید پمپی را انتخاب کنید که حداکثر ارتفاعش از ارتفاعی که نیاز دارید بیشتر باشد. بطور مثال، اگر شما نیاز دارید که آب تا ارتفاع ۱۸ متری پمپاژ شود، پس باید پمپی را انتخاب کنید که حداکثر ارتفاع آن ۲۰متر میباشد.

عوامل دیگری نیز هست که برای انتخاب پمپ ساختمانی با عملکرد بهتر باید مورد بررسی قرار بگیرد مانند قطر ورودی و خروجی لوله و مشخصات الکتریکی پمپ نیز باید مورد مطالعه قرار بگیرد.

این عوامل از طرف پمپ بود اما عوامل موجود برای انتخاب پمپ ساختمانی هنوز وجود داره که شما باید درک درستی از مصرف آب داشته باشید و برای بهتر فهمیدن آن میشود موارد زیر را در نظر گرفت.

تعداد طبقات ساختمان

تعداد واحد ها

متراژ واحد ها

تعداد شیر های آب ساختمان

 

همان طور که میبینید با توجه به ساختمان و مصرف آب مورد نیاز مدل پمپ موردنیاز شما نیز تغییر می کند مثلا اگر یک ساختمان ۲ طبقه ۶ واحدی داشته باشیم بیشتر نیاز به دبی بالا داریم اما اگر ساختمان ۵ طبقه ۵ واحدی داشته باشیم نیاز به هد بالا داریم.

 

پمپ ساختمانی مورد استفاده برای آبرسانی ساختمانی معمولا پمپ های بشقابی و یا پمپ های جتی می باشند که بعدا به طور مفصل در مورد این نوع پمپ ها و تفاوت های آنها صحبت خواهیم کرد.

حتما از قسمت های دیگر سایت خودتون دیدن کنید و برای مشاوره با شمارههای موجود ارتباط برقرار کنید تا در اسرع وقت بتونیم بهتون کمک کنیم.

 

 

 

 

 

 

سید محمد مهدی لاجوردی نیا
نظر دهید

پاسخ دهید

چهار + هفت =

سالار صنعت نیواد
Logo
بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0
سالار صنعت نیواد آیا مایلید از تخفیف های باشگاه مشتریان ما استفاده کنید ؟
رد
اجازه دادن به اعلان‌ها
Shopping cart