درباره شیر پروانه ای (Butterfly Valve) و کاربرد آن

درباره شیر پروانه ای (Butterfly Valve):

شیر پروانه ای یا باترفلای ولو (Butterfly Valve) بسیار مشابه شیرهای توپی (Ball Valve) بوده و مکانیزم عملکرد بسیار ساده ای دارند. در مورد استفاده از آنها در هنگام نصب باید به این نکته توجه داشت که به صورت باز نصب شوند، زیرا نباید نشیمنگاه لاستیکی وقتی شیر در حالت بسته قرار میگیرد، مانع از باز شدن شیر بشود، همچنین دیسک به کار رفته در شیر پروانه ای ها عامل تنظیم جریان سیال است و در نهایت به سه دسته ی پنوماتیکی، دستی و هیدرولیکی تفکیک می شوند که هر نوع کاربرد خاص خودشان را دارند.

Butterfly Valve

همانطور که در مقاله قبل توضیح داده شد، شیرهای پروانه ای در نوع اتصال نیز به چهار دسته لاگ، ویفری، فلنج دار و جوشی تقسیم میشوند.

باترفلای ولو- ButterFly Valve

یکی از برجسته ترین خصوصیات شیرهای پروانه ای سبک بودن آنها است که موجب سهولت در استفاده میشود و بسیار مقاوم هستند. همچنین از بعد اقتصادی هم مقرون به صرفه هستند و شرایط نگهداری آنها ساده تر است. باتر فلای ولو ها به راحتی امکان انجام تعمیرات را دارند که در صورت بروز مشکل میتوان شیر را تعمیر کرد و نیاز به هزینه اضافه برای تهیه یک شیر جدید نیست. این شیرها افت فشار بشدت پایینی دارند.

شیر پروانه ای- Butterfly Valve - باترفلای ولو

باترفلای ولو در سیستم های حاوی مایعات کاربرد بیشتری دارد، این شیرها امکان استفاده در سیستم های دوغاب، بخارؤ برودتی و کولینگ واتر، خلاء و آتش نشانی، گاز و… را دارند.

از جمله بارزترین کاربرد آنها در صنعت نفت و گاز،پتروشیمی و آتش نشانی است. در مواردی که نیاز سیستم شیر با کیفیت بالا و مقاوم باشد، شیر های پروانه ای چدنی بهترین گزینه برای آن میباشند. البته شیرهایی که متریال استیل و فولادی دارند هم بسیار مقاوم و کاربردی می باشند. همچنین این نکته که باترفلای ولو در فشار پایین قابل استفاده است نیز، حائز اهمیت است.

باترفلای ولو- ButterFly Valve

آشنایی با متریال باترفلای ولو (Butterfly Valve):

بررسی و انتخاب متریال مناسب با شرایط مورد نیاز سیستم به صرفه جویی و مدیریت هزینه و افزایش طول عمر محصول کمک میکند، بنابراین با توجه به نیاز سیستم باید از نوع مناسب شیر پروانه ای استفاده کرد. غالبا نوع جنس این شیرها ضد زنگ و ضد خورندگی است تا مقاومت بالایی داشته باشند. البته محفظه ای برای نگهداری جریان سیالات ندارند و همین امر نیز خورندگی را کاهش میدهد.

باترفلای ولو- ButterFly Valve

یکی از متریال های پر کاربرد برای این محصول جنس استیل یا استنلس استیل است که نوعی آلیاژ متشکل از ۱۰.۵ درصد کروم ترکیب با نیکل می باشد که مقاومت سطح آهن را بالا میبرد.

از دیگر آلیاژ های محبوب در صنعت تاسیسات، آلیاژ نیکل است. آلیاژ نیکل در عین حال که سختی بالا و مقاومت بسیاری در برابر خوردگی دارد، قیمت گرانتر و وزن به مراتب سنگین تری هم دارد.

نوع دیگری از آلیاژ مورد استفاده برای شیرپروانه ای (Butterfly Valve) تیتانیوم است که هم سبک تر است و هم مقاومت بالایی دارد.

اما آلیاژی که مقاومت مشهودی داشته باشد و در صنایع دریایی بیشتر استفاده می شود، متریالی از نوع آلیاژ نیکل آلومینیوم است. تنها ضعف آن را میتوان گفت خورده شدن در این نوع سریعتر از استنلس استیل اتفاق می افتد.

شیر پروانه ای- Butterfly Valve - باترفلای ولو

hedieh zeinali
نظر دهید

پاسخ دهید

11 + یازده =

سالار صنعت نیواد
Logo
بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0
سالار صنعت نیواد آیا مایلید از تخفیف های باشگاه مشتریان ما استفاده کنید ؟
رد
اجازه دادن به اعلان‌ها
Shopping cart