آشنایی با اجزاء شیرپروانه ای (Butterfly Valve)

آشنایی با شیر پروانه ای (Butterfly Valve) :

آشنایی با اجزاء شیرپروانه ای (Butterfly Valve)

شیرپروانه ای (Butterfly Valve) نوعی شیر از تجهیزات پرکاربرد در صنعت است، این شیرها از تایپ شیرهای چرخشی هستند (این چرخش به صورت ۹۰ درجه و از دسته ی شیر اتفاق می افتد) و برای قطع و وصل یا تنظیم کردن جریان استفاده میشوند، که به دلیل سرعت عملکرد بالا، وزن سبک نسبت به دیگر شیرها، اشغال حجم کمتر، مقرون به صرفه بودن و امکان دسترسی در ابعاد و اندازه های متفاوت برای مدار بسیار کاربردی است. از شیرهای پروانه ای با کمک دسته یا گیربکس شیر استفاده میشود که شیرهای سایز بزرگ غالبا مجهز به گیربکس هستند، اما گیربکس همانطور که کاهنده نیرو است سرعت عملیات سیستم را هم کاهش میدهد.

Butterfly Valve

در مجموع باترفلای ولو از جمله تجهیزاتی است که در صنعت بسیار کاربرد دارد و با برند ها و متریال مختلف در بازار موجود می باشد.

از اجزاء شیر پروانه ای (Butterfly Valve) می توان بدنه، ساقه، عملگر، دیسک، صندلی، لاینر و اهرم را نام برد.

تفاوت شیرپروانه ای (Butterfly Valve) با اتصال لاگ و ویفر:

شیرپروانه ای (Butterfly Valve)

شیر پروانه ای ویفری عملکردی به گونه ی ساندویچی عمل میکند و بدنه آن شیار یا سوراخی برای اتصال دارد. این شکل اتصال از نظر اقتصادی به صرفه تر از نوع لاگ است، همچنین سنگینی اجزای سیستم لوله کشی به بدنه شیر پروانه ای به طور مستقیم وارد نمیشود. اما نکته قابل توجه برای شیر پروانه ای ویفری این است که از این شیر تحت عنوان شیر ایزوله نمیتوان در سیستم استفاده کرد.

شیر پروانه ای لاگ دارای سوراخ های روبه بیرون است  و با فلنج های لوله مطابقت دارند و از همین سوراخ ها اتصال با پیچ انجام میشود. این نوع اتصال در موقعیت بسته (dead-end) کاربرد دارد و در هر جفت طرف مدار میتوان بدون اینکه به سمت دیگر  آسیبی وارد شود، شیر را از مدار جدا کرد. همچنین شیر های پروانه ای لاگ مقاوم در برابر مواد شیمیایی و دمای بالا هستند.

باترفلای ولو- ButterFly Valve - شیرپروانه ای

بدنه شیر پروانه ای:

بدنه باید از جنس یک آلیاژ محکم و مقاوم ساخته شده باشد تا دیگر اجزای شیر را که در آن جای داده شده ایمن باشند. رایج ترین اشکال اتصال بدنه ویفری و لاگ است. بدنه در واقع محل اتصال شیر به سیستم لوله کشی است.

Butterfly Valve

صندلی یا نشیمنگاه شیر پروانه ای:

ممکن است صندلی از نوع نرم یا فلزی و یا به شکل پوشاننده کامل بدنه و دیسک باشد ولی صندلی غالبا به بدنه شیر چسبیده و جنس آن از پلیمر با متریال متفاوت ساخته میشود. چون حالت لاستیکی و ارتجاعی دارد، فیکس شدن صندلی و لبه دیسک باید کاملا درست و بی نقص اتفاق بیافتاد تا شیر کاملا بسته شود.

شیر پروانه ای

دیسک شیر پروانه ای:

در شیرهای پروانه ای دیسک از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا عامل اصلی قطع یا وصل شدن جریان، دیسک است. انواع دیسک که در شیرهای پروانه ای بستگی به استم و نوع چرخش دارند در نهایت با هدف ارتقا سطح کیفیت جریان و گشتاور عملیاتی هستند. همچنین چون دیسک به سمت صندلی حرکت میکند، بسته به قدرت صندلی و گرانول های موجود در جریان، اکثرا شیر پروانه ای میتواند در صنایعی که سیالات جامد دارند هم استفاده شود.

البته در شیردروازه ای یا شیر کروی، جهت قطع و وصل جریان و باز و بسته شدن شیر نیاز به حرکت خطی دیسک در شیر است، این در حالی است که در شیر توپی و شیر پروانه ای حرکت به صورت دورانی و چرخشی خواهد بود.

باترفلای ولو

ساقه یا استم شیر پروانه ای:

ساقه یا استم بخشی از باترفلای ولو که طراحی تک محور یا دو بخشی دارد (استم دو بخشی). در طراحی های کارآمد غالبا استم باید با واسطه در تماس باشد، بنابراین بسیار مهم است که جنس استم از نوع سازگار و مقاوم ساخته شود که با توجه به هزینه و ویژگی هایی که مد نظر کارفرماست باید بهترین جنس استم در سیستم انتخاب شود، البته باید به این نکته هم توجه داشت که ساقه باید دارای توان کافی برای جابه جایی دیسک یا پلاگ را (به منظور باز و بسته کردن شیر) داشته باشد. قرارا گیری ساقه بین اهرم یا عملگر و دیسک می باشد.

برای ممانعت از نشتی در قسمتی از باترفلای ولو که آب بندی شده، باید یک روکش یا آستر مقاوم در سطح ساقه وجود داشته باشد.

hedieh zeinali
۶ نظرات
نمایش همه مفید ترین بالاترین امتیاز پایین ترین امتیاز بررسی خود را اضافه کنید
  1. خیلی عالی و کامل بود ممنون از سایت خوبتون
    ممنون میشم اگر امکانش هست از مجموعه شما بازدید داشته باشم جهت همکاری

  2. سلام و خدا قوت. تمامی مطالب و مقالات سایت عالی و کاملا کاربردی بود. من که جز مشتری های دائمی شما هستم ، همیشه بدرخشید

  3. سلام ممنون از آموزش خوبتون فقط کاش یک فیلم هم داشت تا بیشتر متوجه میشدم از کارکرد این نوع شیر

پاسخ دهید

10 − سه =

سالار صنعت نیواد
Logo
بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0
سالار صنعت نیواد آیا مایلید از تخفیف های باشگاه مشتریان ما استفاده کنید ؟
رد
اجازه دادن به اعلان‌ها
Shopping cart