آشنایی با شیر اطمینان (Safety Valve)

آشنایی با شیر اطمینان (SAFETY VALVE)

شیر اطمینان یا شیر ایمنی (Safety Valve) به نوعی از شیرهای صنعتی اطلاق میشود که در راستای کنترل فشار حداکثری در یک مدار (غالبا در دیگ بخار یا مخزن های تحت فشار) کاربرد دارد. در واقع محور فعالیت شیر اطمینان ها کنترل و حفاظت از زیرساخت ها و بسترهای تاسیساتی (پمپ ها و اجزا سیستم) است .

کاربرد شیر اطمینان (SAFETY vALVE)

این شیرها معمولا با اسامی از قبیل شیر اطمینان فشار (pressure relief valve) ، شیر ایمنی فشار (pressure safety valve) ، یا همان شیر اطمینان (relief valve) شناخته میشوند.

این شیرها با یک فنر بسته شده اند و با بالا رفتن فشار و رسیدن به حداکثر توان تعیین شده شیر به صورت خودکار وارد عمل شده و برای کنترل فشار، دریچه  باز شده و تخلیه محتویات مخزن انجام میگیرد و مانع از خروج بیش از اندازه سیال بعد از پایین آمدن مقدار فشار و ایجاد حالت امن و فشار ایمن مورد نیاز سیستم میشود.

کاربرد شیر اطمینان (SAFETY vALVE)

غالبا سیفتی ولو ها نزدیک خروجی پمپ در اتصالات قرار میگیرند و در اتصالاتی که سیستم تولید بخار دارند روی بویلر نصب میشوند و در مدارهای هیدرولیکی نیز کاربرد دارند.

با تعیین ابعاد مساحت مورد نیاز و ابعاد حجم خروجی سیال از شیر اطمینان قابل کنترل استفاده می شود که ابعاد نازل خروجی اندازه گیری شده و فرآیند ایمن سازی شکل میگیرد.

شیر اطمینان - pressure relief valve - pressure safety valve

کاربرد شیر اطمینان (SAFETY VALVE):

شیر های ایمنی در سیستم هایی که دارای تجهیزات تحت فشار هستند یا مخازن کاربرد محافظتی دارند و شیوه انتخاب این شیر ها در مواردی که سیستم علاوه بر فشار و نیاز به کنترل تعادل، در معرض احتمال آتشسوزی و خطر احتراق هم باشد، وظیفه شیر اطمینان نیز علاوه بر باز شدن دریچه های فشار در حدود تعیین شده، باید توانایی تخلیه اضافات سیال داخل مخزن که بخاطر دمای بسیار بالا حالت آن تغییر کرده را به بیرون منتقل کند.

شیر اطمینان - pressure relief valve - pressure safety valve

دیگر کاربرد شیرهای اطمینان به عنوان مانعی برای جلوگیری از افزایش ناگهانی فشار در موتورخانه های مخازن ضد انفجار است که در این مخازن نباید فشار مخزن، از بیست درصد حد تعیین شده در طراحی سیستم بالاتر برود.

آشنایی با شیر اطمینان

در مجموع شیرهای اطمینان در انواع سیالاتی همچون بخار، گاز، فشرده سازی انواع گاز، صنایع آرایشی و بهداشتی، پتروشیمی ، صنعت غذا و دارو و… کاربرد چشمگیر و مهمی دارد که حدود فشار شیر را در نهایت طبق ظرفیت تحمل سیستم، دستگاه ها و لوله کشی، دیگر تجهیزات، ایمنی افراد و حتی محصول تولید شده تعیین میکند.

شیر اطمینان

تنظیم فشار شیر اطمینان (SAFETY VALVE):

بعضی از این شیرها دارای ضربه گیرهایی جهت پرهیز از نوسانات سریع سوپاپ می باشند که مناسب عملکرد های تناوبی در مدار هستند و اگر نوع شیر به کاربرده شده مناسب فعالیت مدار نباشد باعث ایجاد موج های برگشتی ضربه ای و آسیب به سوپاپ در مدار هیدرولیک میشود.

شیر اطمینان

تنظیم صحیح نقطه فشار جهت باز شدن دریچه شیر بسیار حائز اهمیت است. زیرا اطمینان از سلامت شیر اطمینان و فشار وارده علاوه بر دلایل ذکر شده مانع از ایجاد آسیب به شیر اطمینان هم میشود. این نقطه باید کمتر از محدوده فشار جهت عملکرد ایمن باشد زیرا بالا بودن نقطه فشار باعث احتمال فرسایش و کمتر شدن دفعات باز شدن دریچه می شود، همچنین احتمال تغییرات در فشار مدار مسئله مهم دیگری است که باید در نظر گرفت.

شیر اطمینان

pressure بالاترین فشار

به بالاترین حد توانایی فشاری که باعث تخلیه Safety Valve و ایجاد حالت باز بودن شیر را سبب میشود و بدیهی است که این حد فشار بیشتر از حد تنظیم سیستم میباشد و بستگی به کاربرد و استانداردهای مورد نیاز مدار دارد.

 شیر اطمینان

Blow Down پایین ترین فشار

جریان فشار داخل مدار هنگامیکه به پایین ترین سطح تنظیم شده می رسد شیر اطمینان به طور کامل بسته شده و امنیت در مدار برقرار می شود.

 

hedieh zeinali
نظر دهید

پاسخ دهید

16 − شش =

سالار صنعت نیواد
Logo
بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0
سالار صنعت نیواد آیا مایلید از تخفیف های باشگاه مشتریان ما استفاده کنید ؟
رد
اجازه دادن به اعلان‌ها
Shopping cart